EXTRACTE D’UN
ARTICLE D'ERMENGOL PUIG
Llicenciat en història contemporània per la UB i crític d’art.
A Rocaviva, lloc iniciàtic i còsmic, l’artista hi ha creat un ampli
espai escultòric. Dóna la sensació que el conjunt és un símbol de la memòria
ancestral de la humanitat. Posseeix la
màgia que acostumem a associar als cultes animistes-xamànics de les societats
naturals i de les cultures primitives. També vol ser una
possibilitat, bàsicament panteista, d’investigació i reflexió a l’estil de les
filosofies orientals... Taoisme, Advaita...
La visió dels
tòtems enmig de la grandiositat del paisatge, ens
condueix irremissiblement cap a l’abisme de la interioritat. No és cap
casualitat que el seu objectiu s’apropi al d’alguns dels escultors més notables
del segle XX. Com ells, la seva obra pretén captar i evidenciar el vitalisme
màgic de la humanitat.
La Màgia és un dels conceptes que millor defineixen el conjunt escultòric de
Rocaviva. Per a comprendre la màgia que transmet aquest lloc no l’hem
d’entendre, com el precedent atàvic o com el substitut irracional i primari de
la ciència experimental. Sinó com una activitat constructiva que inclou una
autèntica i específica funció social d’integració i de pertinença a un grup. Un dels objectius de la màgia, entesa així, és
aconseguir desvetllar l’esperit... i que els objectes, els senders i els
rituals màgics es transformin en agents actius i efectius de la societat i
despertin gran nombre d’emocions que són necessàries i útils per a la vida
pràctica.
Rocaviva és un conjunt de roques treballades tremendament poderoses i rotundes que transpiren màgia per tot arreu... Aquestes figures porten la llavor de representar certes forces vitals i còsmiques de significació social, com, per exemple, l’energia universal que, segons alguns, flueix de totes les coses.
L’art ecològic-espiritual que practica aquest escultor és un intent de retorn als orígens i una
respectuosa restitució a la natura. Les formes primàries, per a ell, són una
mena de redescoberta de la relació de la humanitat amb els paisatges i amb els
elements naturals i vitals que els componen. La fascinació per a descobrir els
elements mínims i indispensables de les societats primitives, en el fons, no és
més que la recerca de l’essència estable i permanent de les persones, allò què ell anomena la pròpia màgia.
Pretendre,
com féu Picasso, arribar a les formes més elementals i més vitals,
d’això en Climent pot donar-ne testimoni. A Rocaviva, com a Gósol, s’orienta la
mirada per tal d’explorar i concretar potents efectes plàstics que es
desconeixien. Això, pels visitants sensibilitzats i disposats a inventar i
recórrer camins inèdits, pot tenir una aura quasi sagrada. D’aquests costers en
brolla un aire de misteri solemne i sobrenatural. En aquest indret un gran
respecte per la natura, per la creativitat i per la humanitat, domina
l’ambient.
Un ordre nou.
Les ganes d’enderrocar, de tirar per
terra tot allò que s’havia consolidat i enquistat, en el fons, és l’essència de
l’esperit originari. És la satisfacció de la creació d’una altra realitat; és
l’ímpetu renovador de les essències, és una manera de protestar de l’evolució
lineal, és retornar a allò elemental, és la recerca d’objectes esquematitzats,
naturals i vius.
La nostàlgia
i el desig d’una humanitat en consonància i equilibri amb la
natura i amb si mateixa, és l’inici de la investigació d’un ordre nou; d’uns
principis nous; d’unes noves articulacions que permetin establir noves
relacions d’ordre, nous elements de comprensió i noves gramàtiques de
llenguatge.
L’expressivitat
dels ulls és tant potent, que atrau l’esguard
del visitant. La mirada d’aquests ulls, irreals, còsmics, absorbeix la de
l’espectador interessat. La força expressiva de les formes i dels rostres
sempre es concentra en els ulls, encara que estiguin clucs.
L’art màgic que, de cent anys cap aquí s’ha fet i es continua fent, sempre ha
pretès crear objectes que focalitzin emocions i que la gent els entengui no com
a representacions del món real i exterior, sinó com a catalitzadors d’una
consciència col·lectiva.
Els rostres, enigmàtics, intensos, mirant com des de més enllà, situats en el món
del silenci i de la quietud i enmig d’un paisatge grandiós, es dirigeixen més
al cor i a la ment de l’espectador que no pas solament als seus ulls.
Ermengol Puig.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada